loading...

عشق سفر

  پراگ پایتخت جمهوری چک از محبوب ترین مقاصد گردشگری در قلب اروپا و صاحب بزرگترین قلعه جهان محسوب میشود. شهری سرزنده , دلربا و رمانتیک و مملو از اثار فاخر تاریخی و فرهنگی که بدلیل مصون ماندن ا

 

قلعه پراگ

پراگ پایتخت جمهوری چک از محبوب ترین مقاصد گردشگری در قلب اروپا و صاحب بزرگترین قلعه جهان محسوب میشود.

شهری سرزنده , دلربا و رمانتیک و مملو از اثار فاخر تاریخی و فرهنگی که بدلیل مصون ماندن از آثار مخرب جنگهای ویرانگر طی ادوار گذشته نمونه ای کامل از شهرهای محافظت شده اروپا محسوب میگردد.

قلعه پراگ بعنوان یکی از آثار تاریخی و باستانی شهر با سبک معماری باروک  بر اساس اعلام کتاب رکوردهای جهانی گینس عنوان بزرگترین قلعه جهان را یدک میکشد.با چرخ فلک همراه باشید تا با بزرگترین قلعه باستانی جهان بیشتر آشنا شویم:

در حقیقت قلعه‌ پراگ تنها یک قلعه نیست، بلکه با مجموعه‌ کلیساها و کاخ‌ها و باغ‌هایی که از دوره‌های مختلف تاریخی بر جای مانده‌اند محدوده‌ای حدود ۷۰٫۰۰۰ متر مربع را در بَر می‌گیرد و حدود ۵۷۰ متر طول و به‌طور متوسط حدود ۱۳۰ متر عرض دارد.

 

بزرگترین قلعه جهان

قلعه‌ پراگ شبیه شهری کوچک در دل یک شهر بزرگ است. سه محوطه محصور و چندین خیابان در این قلعه وجود دارد.
اولین سنگ بنای قلعه در قرن نهم میلادی(سال 870 میلادی)  گذاشته شد و در دوره‌های مختلف بناهای دیگری نیز به این قلعه افزوده شد. دو قرن بعد، یعنی در قرن ۱۰ میلادی کلیسای جورج مقدس ساخته شد و اولین مکان مقدس کشور چک در آن درست شد که امروز تبدیل به گالری و موزه شده و همچنین کلیسای ویتوس روتوندای مقدس نیز در قرن ۱۰ بنا گردید اما در قرن ۱۱ جای خودش را به کلیسای سنت ویتوس داد.

بزرگترین قلعه جهان

با شروع قرن۱۰ میلادی این قلعه مرکز حکومت پرنسس‌های چک و بعدها پادشاهان و اسقف‌های اعظم شد. لذا این قلعه جایگاه رسمی شاهان بوهم، شاهان امپراتوری مقدس روم و رئیس‌جمهور چکسلواکی سابق بوده و در حال حاضر نیز بعنوان اقامت گاه رسمی رییس جمهور چک محسوب می گردد.  یکی از هیجان انگیز ترین نکات قابل ذکر در خصوص این قلعه وجود تاج‌های جواهر بوهمی  است که در اتاقی مخفی در این قلعه نگهداری می‌شوند.

در قصر سلطنتی پراگ زیباترین و مهم‌ترین اتاق قصر سلطنتی، سالن با شکوه ولادیسلاو است. این سالن با طاق ضربی فوق‌العاده‌ خود که حاصل شش جفت دیوار پشت‌بند در برآمدگی‌های هلالی است، یکی از زیباترین سالن‌های ساخته شده در قرون وسطی به شمار می‌رود. این سالن بیش از ۱۶ متر عرض و بیش از ۱۴ متر ارتفاع دارد.                                                                                                                                       

بزرگترین قلعه جهان در پراگ
                                                   کلیسای سنت ویتوس

قلعه پراگ ، بزرگترین قلعه باستانی جهان

کلیسای جامع سنت ویتوس در قسمت مرکزی قلعه پراگ قرار دارد. تا قرن نوزده میلادی، دروازه طلایی معبر اصلی سنت ویتوس بود. پادشاهان در روز تاجگذاری خود از این درگاه وارد کلیسا می‌شدند. درست در بالای این ورودی یک معرق کاری بزرگ از روز رستاخیر وجود دارد.

محراب کشیش، فوق‌العاده‌ترین بخش کلیسا به حساب می‌آید که مرتفع و دارای گنبدی مشبک است. از دیگر نقاط زیبای این کلیسا می‌توان به نیایشگاه سنت واتسلاو نیز اشاره کرد.
کلیسای سنت جورج در قرن دوازده میلادی به عنوان جایگزینی برای کلیسای قبلی قرن دهمی ساخته شد. در مجاورت این کلیسا، صومعه سنت جورج قرار دارد که در قرن دهم میلادی ساخته شده است.

طی قرن هجده میلادی یعنی زمانی که امپراتور هابسبورگ ژوزف دوم صومعه را منسوخ اعلام کرد، از این بنا به عنوان سربازخانه استفاده می‌شد. ساختمان صومعه در حال حاضر به عنوان موزه استفاده می‌شود.
خیابان گلدن لین با خانه‌های چوبی زنگی یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های قلعه است. افسانه‌ها می‌گویند که کیمیاگران قصد داشتند در این خیابان فلز را به طلا تبدیل کنند.

قلعه پراگ

برج ‌های قلعه شامل چندین برج مدور در امتداد دیوار‌های قلعه است که بدنام‌ترین آنها، برج دالیبورکا است که در قرن پانزده میلادی به عنوان بخشی از استحکامات ساخته شده و از آن به عنوان سیاه‌چال استفاده می‌شد و نام آن هم برگرفته از نام اولین زندانی آن، دالیبور کوزویدی است که یک شوالیه بوهمی بود.

یکی دیگر از برج‌های معروف قلعه پراگ برج پودر است که این برج به عنوان اتاق کار کیمیاگرانی تبدیل شد که امپراتور رادولف دوم را قانع کرده بودند که می‌توانند سرب را به طلا تبدیل کنند. دو برج دیگر هم در این قلعه وجود دارد که شهرت آنها به اندازه دو برج قبلی نیست: برج سفید که رو به روی باغ سلطنتی قرار دارد و برج سیاه که از ورودی شرقی بزرگترین قلعه جهان پاسداری می‌کند.

همانگونه که قبلا ذکر گردید پراگ تنها پایتخت اروپای مرکزی است که از انبوه بمب های جنگ های قرن گذشته در امان بوده و از این رو آخرین بازسازی اساسی بنای این قلعه به سال های 1918 الی 1936 باز می گردد.

بزرگترین قلعه باستانی جهان

 

در ۱۵ مارس ۱۹۳۹ میلادی، یعنی مدت کوتاهی پس از حملهٔ نازی‌ها، آدولف هیتلر یک شب را در این قلعه سپری کرد. در دوران اشغال چکسلواکی توسط آلمان در جنگ جهانی دوم، قلعهٔ پراگ به مرکز فرماندهی راینهارد هایدریش، فرماندار رایش در بوهم و موراویا تبدیل شد. پس از آزادسازی چکسلواکی، بزرگترین قلعه جهان نیز به محل دفاتر دولت کمونیست چکسلواکی مبدل شد.

  منبع: سایت تفریحی و گردشگری چرخ فلک

درباره سفر و گردشگری ,
حسام بازدید : 220 شنبه 26 مهر 1399 زمان : 0:08 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
عشق سفر وبلاگی در زمینه سفر و گردشگری و کلیه مباحث جنبی در زمینه صنعت توریسم بوده و پایگاهی برای عاشقان سفر میباشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • کدهای اختصاصی
    ارسال لینک

    تبلیغات بنری هاست

    بک لینک رایگان - بک لینک رایگان و افزایش بازدید شما